Va!? En stor dinousarie på Mobackens gård???

…Eller var bilden bara fejkad kanske?
Ja,barnen fascinerades men genomskådade också bilden. De kände minsann igen leksaksdinosaurien… På detta sätt har ”Green Screen” introducerats för Blåbärsgruppen. Green screen är ett digitalt arbetssätt att manipulera bilder och trickfilma. Att arbeta med digitala verktyg ingår numera i den nya läroplanen för Förskolan (Lpfö-18).

Vi pratade om att det vi ser på bild och i film behöver inte alltid vara på riktigt. Ett litet steg i kritiskt tänkande och källkritik. Barn matas idag med mycket bildintryck från skärmar och det kan vara en bra kunskap att känna till för barnen.

Givetvis fick barnen fick testa själva också. Vi satte in en duplo figur i bilden på gården. Gjorde den större och mindre. Det märks att det ändå är lite klurigt att förstå. Ett barn sa ”Ska vi titta ut genom fönstret och se om vi ser duplofiguren ute på gården”. Sedan  fick de prova att sätta in sig själva i bilden så var det som att allt föll på plats. För de visste ju att de själva inte var ute på riktigt.

Spännande och lärorikt!