Det ska vara kärlek i maten!

Det ska vara kärlek i maten, säger Rebecca som är ansvarig för köket på Mobacken.

Riktlinjerna och även min egen yrkesstolthet handlar om att vi alltid ska erbjuda bra mat, vällagad, med mycket smaker och gjord på råvaror av hög kvalitet. Det blir traditionella rätter som barnen känner igen och tycker om. Men även afrikanskt, thailänskt och indiskt för att nämna några exempel.

Nyckeln är såklart råvarorna. Det handlar om att välja rätt och jag är inte begränsad av budget eller att det ska vara så billigt som möjligt. Så tänker vi inte här, och det är det som gör att jag trivs så bra med att arbeta här på Mobacken, säger Rebecca. Vi har också möjlighet att välja en hel del ekologiska råvaror och det känns förstås riktigt bra.

Just den här dagen innebär det torsk med äggsås. Men favoriten är traditionell carbonara, då är det tyst i matsalen, säger Rebecca och skrattar.

Med lång erfarenhet från branschen och utbildning i som grund har Rebecca de goda kunskaper och den kreativitet som förskolan vill erbjuda barn, personal och föräldrar.

Men det började faktiskt långt innan det. Min mormor var kokerska och lärde mig och min syster allt. Hon satta ribban högt och vi fick vara med i allt. Göra mat från grunden, från styckning till dukning. Det har präglat oss genom hela livet. Privat och när det gäller yrkesval, och till och med när det gäller vem jag lever med, säger Rebecca och skrattar igen. Min man jobbar även han inom branschen så det blir mycket matprat där hemma.

Men vi har i varje fall inte börjat tävla i matlagning där hemma, det kanske är tur det.

Med Rebecca i köket har Mobacken ett ankare att luta sig tillbaka mot. Inställningen och kunskapen är basen, sedan är humorn verkligen en extra krydda även om den inte hamnar i kastrullerna.