Uppskattade uflykter från både barn och föräldrar

Sedan flertalet år tillbaka har vi återkommande utflykter för barnen på förskolan. Uppskattade dagar där Mobackens ledord kommer väl till pass, trygghet, glädje och gemenskap. Vi sprider aktiviteterna över hela året, där vi delar upp barnen efter ålder och grupp så att det ska vara görbart.

I februari/ mars har vi en skoterutflykt för de äldsta årskullarna på förskolan. Detta är möjligt utifrån ett stort föräldraengagemang och intresse för att göra det lilla extra för barnen i deras gemensamma vardag. De senaste åren har kosan styrts mot Huggsjöstugan. Förare, skotrar med pulkor och matsäck och packning står redo redan från morgonen på förskolans innergård. Mycket planering och logistik behövs för att alla ska få plats och känna sig trygga under färden.

När hela barngruppen och medföljande personal är varmt klädda och beredda åker skoterkaravanen upp över Visarberget mot Huggsjön. Väl där så blir det olika uteaktiviteter och god skoterpasta som köket servat med! Detta är uppskattat av alla deltagare, stora som små. Efter flera timmars lek och utomhusaktiviteter brukar gänget återvända till förskolan kring kl 14.30.